د. فتحي بوعجيلة
الملخــــــَّص: تتناولت الدراسة الأحاديث والآثار التي فسَّرَتْ أو أَوَّلت العبارات القرآنية المتعلقة بالذكورة والأنوثة الإنسانيّتيْن، وخصائصِهما الفسيولوجية والبيولوجية والجمَاليّة، والعلاقةِ الغريزية بينهما، وما يترتب عليها من الدورة التناسلية والعملية الإنجابية، وما يتصل بكل ذلك أو بعضه من التوصيفات والأخبار على الخصوص والعموم في العالمَيْن. وقد سميناها “الروايات الجِنْسَانيّة”، لنحاول دراسة متعلقيْن بها في تلقي الإفادة القرآنية، وهُما: تنويع الإيحاء وفنّ التخْييل، اللذان هُما ولا شكّ تفاعُل مع الوحْي الكريم. وقد سعينا إلى الإجابة عن الأسئلة الآتية
كيف كانت النظرة الروائية إلى المرأة ؟ وما الأطر التي ضبَطت بها العلاقة بين الجنسيْن في الدنيا والآخرة؟ وما التصورات والأحكام والاصطلاحات الناشئة عن ذلك؟ وما حدود التزام المفسرين بملفوظ القرآن المجيد وأخباره، فيما يتعلق بالمتعة الجنسية وما يتصل بها من الميولات والسلوكيات والكيفيات، وما يترتب عليها من الأطوار المدْرَكة وغير المدرَكة؟ وما إضافات الخيال الروائيّ وأدوارُه التصويرية؟ وما هي الإنتاجات الدلالية في حمْل التعبير القرآني على محامل غير مألوفة؟
ومن أهم النتائج باختصار شديد: ضرورة التفريق بين الإلاهيّ وبين البشريّ، في معاني الكتاب العزيز وأحكامه. فذلك خير سبيل إلى حفظ قداسة الوحْي، وتخليصها مما قد يختلط بها من الأفهام الاجتهادية التي تُصيب أحيانًا وتخيب أحيانا أخرى. بعض الروايات مختلَقة عبر بها أصحابها عن جملة من الاعتقادات والمواقف والتصورات، في الأنوثة، والذكورة، والجنس، حتى يصل إلى الماورائيّ فيورد تفاصيل منه كأنها من المحسوس الدنيويّ. وقوع النقُول في التذبذب بين أخذ اللفظ على الحقيقة، وبين حمْله على المجاز. كثير من الزيادات الروائية على القرآن الكريم ضجت بحَمولات جنسيّة هائلة، في جرأة لافتة وصراحة غير متوقَّعة. تعدد منازع الروايات المدروسة بين الطبّيّ، والأدبيّ القصصيّ، والنفسيّ، إلخ.
الكلمات المفتاحية: الجنسانية، الأثري، فن، التخيل، الإيحاء. الأحاديث والآثار، الذكورة والأنوثة، الخصائص الفسيولوجية، الخصائص البيولوجية، العلاقة الغريزية، الدورة التناسلية، العملية الإنجابية، تنويع الإيحاء، الروايات الجنسانية، النظرة الروائية، المرأة، التزام المفسرين، المتعة الجنسية، الميولات والسلوكيات، الزيادات الروائية، الحمل على المجاز، حمولات جنسية، جرأة لافتة.
Abstract: The study deals with the hadiths and effects that explained or interpreted the Qur’anic phrases related to human masculinity and femininity, their physiological, biological and aesthetic characteristics, the instinctive relationship between them, the consequences of the reproductive cycle and the reproductive process, and the descriptions and news related to all or part of that, especially in the world in particular and in general. We have called them “the gender narratives”, in order to try to study two related to them in receiving the Qur’anic benefit, and they are: the diversification of revelation and the art of imagination, which are, undoubtedly, an interaction with revelation. We have tried to answer the following questions:
– How was the novelist’s view of women?
What are the frameworks in which the relationship between the two sexes is controlled in this world and in the hereafter? And what are the concepts, rulings, and conventions arising from that?
– what are the limits of the commentators’ commitment to the glorified wording and news of the Qur’an, with regard to sexual pleasure and the related tendencies, behaviors, and qualities, and the consequent stages of perceivable and non-perceived?
– What are the additions of fictional fiction and its figurative roles?
– what are the semantic productions in carrying the Qur’anic expression on unfamiliar bearings?
Among the most important results, in a nutshell:
-The necessity of distinguishing between the divine and the human, in the meanings and provisions of the Holy Book. That is the best way to preserve the sanctity of revelation, and to rid it of what may be mixed with it from the jurisprudential understandings that are sometimes right and sometimes disappointed.
-Some of the narrations are fabricated by which their authors express a set of beliefs, attitudes and perceptions, in femininity, masculinity, and sexuality, until it reaches the metaphysical, and provides details of it, as if it were from the worldly sense.
-The occurrence of the narrative in fluctuation between taking the word for the truth, and carrying it on the metaphor
-Many narrative additions to the Holy Qur’an buzzed with enormous sexual loads, in a remarkable boldness and unexpected frankness,
-The multiplicity of the disputes of the narrations studied, between the medical, literary, fictional, and psychological, etc..