مِن أُطُر عِلم الاجتماع الدينيّ ومُخرَجاتِه، في مقدمة ابن خلدون admin 11 يونيو، 2024

            مِن أُطُر عِلم الاجتماع الدينيّ ومُخرَجاتِه، في مقدمة ابن خلدون

Human Creation Between Human confusion and Quranic Truth A study in the story of Adam’s creation
فتحي بن نصر بو عجيلة أستاذ مساعد
fbouajila@css.edu.om
كلية العلوم الشرعية – سلطنة عمان
Fethi Bouajila Assistant Professor
fbouajila@css.edu.om
Sultanate of Oman
الملخص: ينطلق المقال من أنّ قراءة العلاّمة ابن خلدون للتاريخ والواقع ذات طرافة، منحته الريادة في التحليل الاجتماعيّ، بما يُجلّي الربط المادّيّ المنطقيّ الأرضيّ بين العوامل والنتائج، وبما ينأى عما وقع فيه بعضهم من المبالغة في التفسير الغيبيّ للوقائع والأوضاع، أو الوجوم عند تطلّب فهمها. ولقد حاولنا تتبع ما تناثر في مقدمة ابن خلدون، لنسبر تجليات نقده الاجتماعيّ الدينيّ الذي نراه من اللبنات الأولى فيما يُسمّى اليوم بـ “عِلْم الاجتماع الدينيّ”. فهذا المؤرّخ الفقيه القاضي، عالج بمنهج استقرائيّ استدلاليّ استرداديّ، وتحقيق عقليّ وحسّيّ، قضايا ذات شأن، في التديّن والأخلاق، والقرآن الكريم، والأثر النبويّ الزكيّ، والدعوة، والخلافة، والعلوم الشرعيّة وحمَلتها، والمذاهب الفقهية، والعمارة الإسلامية، والصنائع والفنون الدينية، إلخ.. مما أعانه على تحصيل مخرجات ذات قيمة مضافة، تؤكد أنّ الشأن الدينيّ، وكلَّ ذي علاقة به، في حاجة ماسّة، اليوم، إلى أن يُفهَم، ويُشخَّص، ويُطوَّر، وفق العقل والمنطق والواقع، بما لا يصادم المبادئ والثوابت.

الكلمات المفتاحية: ابن خلدون، المقدّمة، علم الاجتماع الديني، قراءة التاريخ، مقدمة ابن خلدون، التفسير الغيبي، التدين والأخلاق، النقد الاجتماعي، الأثر النبوي، الدعوة، الخلافة، العمارة الإسلامية، الصنائع والفنون، العقل والمنطق، الشأن الديني، الربط المادي، العوامل والنتائج، تحصيل مخرجات، مصادمة المبادئ والثوابت. 
Abstract: The article is based on the fact that the scholar Ibn Khaldun’s reading of history and reality has a novelty, which gave him leadership in social analysis, in a way that makes clear the physical, logical, ground link between factors and results, and what prevents some of them from exaggerating the metaphysical interpretation of facts and situations, or accusations that required their understanding. We have attempted to trace what has been scattered in the introduction to Ibn Khaldun, to explain the manifestations of his social and religious criticism that we see from the first building blocks in what is today called “the science of religious sociologyThis historian, the jurist, dealt with an inductive, inductive, inductive method, mental and sensory investigation, issues of importance in religiosity and morals, the Holy Qur’an, the prophetic, charitable impact, advocacy, caliphate, Sharia law and its bearing, doctrines, Islamic architecture, traditions and religious arts, etc. Which helped him to obtain outputs with added value, confirming that the religious matter, and all that is related to it, is in urgent need today to be understood, diagnosed and developed according to reason, logic and reality, in a way that does not conflict with principles and constants.

Keywords: Ibn Khaldun – Introduction – Religious Sociology